Twittring med døden som følge.


Uvøren twittring med døden som følge.

En uvøren kveld med twittring kan ende opp med trussel om død og henrettelse som for en saudisk journalist. Flere kommentatorer i CNN har også mistet jobben grunnet uheldige kommentarer på Twitter.

Store mediebedrifter verdsetter ofte de ansattes innsatts på Twitter og Facebook. Ingen tvil om at den direkte og konsise formen gir Twitter brukeren en tilnærmet direkte kontakt med journalisten i den aktuelle avisen.

Friskt minne fra forrige uke husker vi hendelsene på Skarpsno skole på Moelven hvor lærer Kjetil Wangen måtte slutte i jobben etter blant annet å ha skrevet i positive vendinger om Anders Behring Breivik på Facebook. Det skal ha vært en spøk fra Kjetil Wangens side , men i tillegg deltar også Wangen på voldelige filmer som er lagt ut på nettet, dette ble for mye for foreldrene og Ringsaker kommune.

Ikke uvanlig med konsekvenser

Nå viser det seg at dette ikke er uvanlig at personer mister jobben etter en fatal kommentar på sosiale media.

En 23 år gammel saudisk journalist Hamza Kashgari risikerer å bli henrettet etter at han sendte ut en Twitter-melding der han skrev at han tvilte på budskapet til Muhammed.

Hamza skrev : ”Jeg har elsket sider ved deg og jeg har hatet sider ved deg, og det er mye jeg ikke forstår av deg. Jeg vil ikke be for deg.”

Hamza Kashgari journalist fra Saudi Arabia

Hamza Kashgari rømte til Malaysia etter å ha fått trusler i hjemlandet. Men myndighetene i Malaysia sendte ham tilbake til Saudi-Arabia etter protester fra Amnesty International.

CNN sparker journalister.

Hennes og Mauritz undertøy reklame med David Beckham

CNN kommentator Roland Martin er suspendert fra sin stilling etter å ha twittret under Super Bowl kampen om Hennes og Mauritz reklamen på Super Bowl sendingen, som David Beckham er med på.

Roland Martin

Roland Martin suspendert fra CNN

Som så mange andre amerikanere , så CNN kommentator Roland Martin på Super Bowl forrige søndag. Og som så mange andre , Twittret kan kommentarer som en del av det store spillet, inkludert reklame.
Twitter meldingen lød : «Hvis en kar som er med på Super Bowlfesten liker David Beckhams H & M undertøy annonse, klask den ish(dritten) ut av ham! # Superbowl.»

Vold mot homofile?

Mange, inkludert homofile interessegrupper, følte at innlegget oppfordret til vold mot homofile. Roland. Martin, som egentlig ikke er interessert i amerikansk forball sa han bare ønsket og mobbe denne sportsgrenen. Reaksjonene på Twitter uteble ikke og Roland Martin er nå suspendert fra CNN på ubestemt tid. CNNs presse melding sier at Roland Martins kommentar var ”beklagelig og støtende.»
Det er ikke første gang CNN sparker ansatte etter uheldige kommentarer: Octavia Nasr en erfaren redaktør for Midt-Østen fikk sparken i 2010 etter å ha lovpriset en sjiamuslimsk leder Mohammad Hussein Fadlallah på Twitter etter shia-lederens død.

Listen fortsetter med folk fra flere amerikanske nyhetsformidlere som har gitt ansatte sparken.

Glansen av sosiale media.

Det positive med Twitter er at Twitter tilbyr en nærmest friksjonsfri kommunikasjon til publikum for media folk.

Det negative med Twitter for ansatte i nesten alle typer selskaper, men spesielt medieselskaper, er at Twitter skaper en pågående, nærmest rullerende og intens spenning:

Twitter bygger på en måte din personlige merkevare eller profil over for arbeidsgiver som på en måte soler seg i mediaglansen ved at journalisten bringer den sosiale media glans til arbeidsgiveren din Utfordringen er å gjøre det på en måte som er forbrukervennlig og ikke støter noen.

Mulig Roland Martin i CNN som så mange andre amerikanere spiste potetgull og helte i seg større drinker og at twittringen ble deretter.

BBC og Sky skjerper rutinene.

Etter Twitter blemmen sist uke hos CNN, har både BBC og Sky sendt ut meldinger til ansatte om hvordan kombinere journalistisk arbeide og twittring.

BBC logo

BBC instruerte sine journalister til å sørge for at det var ferske nyheter på BBC og ikke bare på Twitter. Chris Hamilton, BBCs sosiale medier redaktør, sa i et blogginnlegg, «Vi har vært klart at vår førsteprioritet er fortsatt å sikre at viktig informasjon når BBC kolleger, og dermed alle våre publikum, så raskt som mulig – og i hvert fall ikke etter den når Twitter. »
Sky News tok et enda mer aggressivt Twitter standpunkt. I en e-post til sine ansatte sist tirsdag: Sky vil forby publisering av historier fra andre medier, sa «Ikke tweet når det ikke er en historie som du har fått tildelt . »

Homofobi og rosa klær.
Hvis en finleser Roland Martins Twitter meldinger om Beckham undertøy og Super Bowl tilskuere i rosa drakt er det allikevel lite som tyder på at herr Martin i CNN har homofobi.

I Norge twittrer vi under Melodi Grand Prix og Eurosong konkurranser på tv. Kommentarene som jeg ser  berører så vidt jeg kan se ikke utsende , utringede kjoler eller annen utrert opptreden.

Jeg har ikke sett kommentarer på Twitter om rosa overdeler på forballdrakter for herrer. Selv om ettersittende skidrakter på kvinnene er flott å se på har jeg, ennå ,ikke sett kommentarer på twittwer og dette  i Norge.

Ytringsfriheten burde henge høyt, det er en selvsagt rett å skrive og tenke hva en vil for mange. Men der viktig å skille mellom twitring privat og twittring i jobb sammenheng. Det er vanskelig for enkelte å vite hva en kan og ikke kan skrive.

Twitter Logo fugl

Reklamer
  1. Ingen kommentarer så langt.
  1. No trackbacks yet.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: