Hjem > Økern, Økernkrysset, Bryn, Hafslund, Høyenhall, Oslo, Ruter, Samferdsel, Simensbråten > Buss kjøring etter rykk og napp metoden og sviktende informasjon fra Ruter

Buss kjøring etter rykk og napp metoden og sviktende informasjon fra Ruter


Jeg er kunde hos Ruter på linje 23 hver dag. Buss linje 23 har 36 stopp mellom Simensbråten og Lysaker. En tur fra Simensbråten til Lysker skal ta 42 minutter. Jeg bruker bussen vanligvis fra Brynsenter eller Høyenhall T stoppet til Økernkrysset.
Bussen er sjelden i rute. Bussen skal komme hvert 10. minutt i rushtiden. I utgangspunktet er det greit hvis det kommer en buss hvert 10 minutt selv om det ikke er helt etter rutetabellen. Men det gjør ikke det vanligvis ikke. Det virker ganske tilfeldig når bussen kommer , 10 minutters intervaller i rushtiden merker en fint lite til.

Kjørestil etter rykk og napp metoden.
Kjørestilen hos enkelte av bussjåførene på linje 23 er etter rykk og napp metoden, med dertil snubling og nærkontakt med andre passasjer.
I går ble jeg liggende i fanget til en ung kvinne med hijaben på plass rett etter rundkjøringen ved Bryn under T-bane broen. Vet ikke om jeg rødmet men jeg unnskyldte meg så godt jeg kunne. Den unge damen, trolig av somalisk opprinnelse, tok det ganske sporty så det ut til, med et kort glimt av et smil over ansiktet.
Buss-passasjer-dans
Med kjøring etter rykk og napp metoden må jeg som passasjer innarbeide noe som minner om buss-passasjer-dans for å komme hel til Økernkrysset. Selv om passasjerer «danser» på bussen til arbeid og skole på Ruters linje 23, er ikke bekvemligheten på denne ruten mye og skryte av.

Her var det gamle buss stoppet men sjåførene i Ruter har ikke fått med seg at stoppestedet er flyttet opp til det brune Hafslund bygget i bakgrunn

Buss sjåfører kjører for langt eller stopper ikke.
I går 15. februar på vei hjem i østlig retning mot Simensbråten var bussholdeplassen på Økernkrysset (Store Ringvei)i ferd med å bli fjernet. En kranbil holdt på å fjerne skuret på Økernkrysset stasjon. Merkingen ledet oss til et sted nær Hafslund bygget. Det var ingen merking med navnet på busstoppet, men dette er kanskje ”nye” Økernkrysset stoppet .

NYE ØKERNKRYSSET buss stopp, problemet er at bussjåførene på linje 23 stopper sjelden. Selv i dag 16.2 med informasjon på ruter.no om at buss stoppet er her kjører bussene forbi

Jeg stilte opp klokka 16.00 og forventet en buss 16.06 som rutetabellen på ”nye” Økernkrysset fortalte meg. Men da bussen endelig kom etter 18 minutters, og 12 minutter etter oppsatt tid, kjører bussen litt for langt og bråstopper. Sjåføren er overrasket og forfjamset. Etter at alle passasjerer er kommet på bussen, og ferden fortsetter, stopper allikevel sjåføren på det nå stengte busstopp ” gamle” Økernkrysset.
Glemte og stoppe ved Brynsentret i går.
En fugl har twittret meg om at sjåføren på linje 23 i går morges klokka 06:15 glemte og stoppe på Brynsenteret.

Svikt i interne informasjons rutiner hos Ruter?
Enten har ikke sjåføren fulgt med på informasjon som er gitt eller er det svikt i informasjons rutiner til de ansatte hor Ruter.

Meldingen på Ruters Internett sider i dag 16/2 2012er som følger:
”Stoppestedet Økernkrysset i retning øst flyttes midlertidig 100 meter tilbake til avkjøringsrampen i Lørenveien.
I retning vest er det ingen endring av stoppested. ”

To ukers behandlingstid på klager hos Ruter.
Ruter har en web side http://www.ruter.no hvor en kan klage. Etter gårsdagens erfaringer med Ruter har jeg sendt en klage. En klage som Ruter trenger 2 ukers på å behandle.
Greit nok det kommer et kjapt svar på e-post med en referanse id. , men to uker behandlings tid av reklamasjoner er alt for lenge og vente. En ting er sikkert  i løpet av to uker har frustrasjonsnivået helt sikkert lagt seg hos meg.

OPPDATERT 16.februar

Selv i dag med opplysninger op http://www.ruter.no om at stoppe stedet er flyttet kjører bussene forbi stoppestedt oppgitt som «nye» Økernkrysset stopp. I dag klokka 16:00 kjører halvfulle linje 23 busser forbi det nye stoppestedet

Som Oslo borger og Ruter kunde er det min plikt og komme med kritikk som kan bidra til å frakte passasjerer i Oslo på en bedre måte. Det er et skjæringspunkt mellom tiden det tar og komme seg hjem og dårlig samvittighet hvis en forurenser. Jeg bor så nære arbeidsplassen at det er liten grunn til kjøre bil. Men det er mer bekvemt å kjøre bil enn å snuble over medpassasjerer.

20120216-145410.jpg

Reklamer
  1. Ingen kommentarer så langt.
  1. No trackbacks yet.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: