Arkiv

Posts Tagged ‘Al Jazeera’

Russland og Kina lar salg av våpen og profitt kommer før menneskeliv


Kvalmene utilgivelig og skuffende at Kina og Russland legger ned veto i FN – økonomiske hensikter.

English: Human Rights Watch logo Русский: Лого...

Human Rights Watch logo

Dette er harde ord fra flere FN land og Human Rights Watch om at Kina og Russland ennå en gang la ned veto mot FNs fredsplan for Syria. Av 15 land som har stemmerett i sikkerhetsrådet var det 13 som stemte for FNs resolusjon og 2 som stemte imot.

Syrisk anti Assad demonstrant

I historisk sammenheng vil Kina og Russland bli fordømt etter stemmegivningen i FN igår

Det er rett og slett skandale at Kina og Russland la ned veto , mot fredsforslaget. Til og med den arabiske liga har kommet med fredsforslag. Men Kina og Russland har allikevel lagt ned veto og folkemordet vil fortsette. Siden disse to medlemslandene sist brukte vetoet ,desember 2011 ,har rundt 3000 syrere blitt drept, nesten 250 av dem ble drept går. Totalt er 5500 drept siden konflikten startet mars 2011.

Vetoet fra Kina og Russland gir nå Assad nærmest frie tøyler til forsatt og slakte Syrias innbyggere.

Flere tusen er pågrepet og torturert. Nok en gang kan det modige folket i Syria se hvilke land som støtter deres kamp, og hvilke som ikke gjør det, sier den amerikanske FN ambassadøren Susan Rice til Al Jazeera, hun sier at vetoet er utilgivelig.

Selv om Russland og Kina la ned veto og dermed støtter regjeringen i Syria tolker mange det slik at regimet i Syria egentlig vakler.

Handel og profitt før liv og menneskerettigheter for Kina og Russland.

36 stk.Russiske Yak-130 fly er solgt til Syria for 32 milliarder i norske kroner

EU, USA og Den arabiske liga har innført økonomiske sanksjoner mot Syria.

Russland har akkurat skrevet en kontrakt med Syria om salg av det Russiske Yak 130 flyet. Kontrakten er på 36 stk. og YAK fabrikken i Russland får 3,2 milliarder for dette.

Det er nok penger og salg til våpen industrien som som styrer politikken her. Russland har solgt våpen til Syria siden 60-tallet Og Kina har tradisjon for å følge Russland i slike saker.

Kina følger Russland

Det er vanskelig å trekke noen konklusjon om russernes veto mot resolusjonen.

De sier selv at de ikke går inn for et regimeskifte i Syria. Russland og Syria har lenge vært allierte, og under opprøret har de solgt våpen til Syria. Men det er nok grenser for hvor lenge de kan holde hånden over dem uttaler flere eksperter.

Det er gjort flere forsøk på å imøtekomme kravene fra Russland og Kina for å få til en resolusjon men det ble for utvannet.

Tunisia bryter diplomatiske forbindelser med Syria.

Tunisia oppfordrer alle land til å bryte diplomatiske forbindelser med Syria som en reaksjon på volden. Tunisia utviste i går ambassadøren for Syria, alle diplomatiske bånd til Syria vil bli kuttet.

Selv om Russland og Kinas sier de ikke vil blande seg inn i konflikten i Syria.

Kina liker vanlig vis svært dårlig at andre land blander seg inn i Kinas anliggende. Det skal med andre ord mye til få å få Kina på gli i denne saken.

Russlands FN-ambassadør Gennady Gatilov karakteriserte resolusjonen som ubalansert. Han kritiserte landene som stemte ja for å være ute etter et regimeskifte i Syria og han mente at opposisjonen i landet klarere måtte distansere seg fra ekstreme grupperinger. Så vel Gatilov som Kinas FN-ambassadør Li Baodong kritiserte flertallet for å presse frem en avstemming, mens det fortsatt var uenighet om resolusjonen.

Flere av de andre ambassadørene til FN kritiserte Kina og Russland for i månedsvis å ha drevet uthalingstaktikk.

Den russiske utenriksminister Sergej Lavrov skal over helgen reise til Syria for å møte den syriske presidenten. Russland ønsket at behandlingen i Sikkerhetsrådet skulle utsettes til etter dette møtet.

I går ,lørdag , hadde utenriksminister Hillary Clinton og Sergej Lavrov et møte i München, der de begge deltar på en sikkerhetspolitisk konferanse. Men dette møtet førte åpenbart ikke til enighet om resolusjonsforslaget, og noen timer senere benyttet Russland seg av sin vetorett og stemte mot resolusjonsforslaget. Ifølge nyhetsbyrået AP var det ventet at Kina ville følge Russlands linje.

Syria har siden 1960-tallet vært Russlands nærmeste allierte i Midtøsten, og de to landene har et nært samarbeid på en rekke områder.

Kilde,Aftenposten, Al Jazeera,

I går så la jeg meg med Hosni Mubarak og håpet han ikke var der i dag.


Under en valgvake i Norge for mange år siden falt det en kommentar omtrent slik : «Jeg la meg med Borten og våknet med Bratteli»

Jeg hadde sommerjobb i Morgenbladet i 1974 og avisene i Norge skrev at erkebiskop og president av Kypros Makarios var drept under statskuppet på øya i 1974.Militær juntaen i Hellas forsøkte og slå sammen Hellas og Kypros. Han var derimot avsatt av juntaen i Hellas men innsatt som president igjen senere det samme året.Han var president til sin død i 1977.

Morgenbladet var den eneste avisen som ikke ”drepte” Makarios. Det vanket derfor blomster fra redaktør Christian Christensen til den journalisten som var vakthavende i Morgenbladet neste morgen en dag  i juli 1974.

Mye presse : CNN,Al Jazeera, ABC, Odd Karsten Tveit ,Nrk you name it trodde at president i Egypt Hosni Mubarak skulle gå av i går, helt til jeg sovnet,twittret det inn på telefonen min.Det var så klart ,så sikkert,.Den amerikanske presidenten «uhh this is  not what we´ve heard».Hva som egentlig har  skjedd i dag er ennå ikke klart.Men Omar Soliman kom sigende efterhvert og varte noen timer,

Oppdatert 12.februar 2011:

Nå er det puddel  tidligereforsvarsminister Muhammad Hossein Tantawi som fungerer som president.I følge amerkanske  kilder er/var  han ekstremt lojal mot Hosni Mubarak.Av en eller annen grunn er han 75 eller 82 år.Han motsetter seg endringer og oppfører seg ellers høvisk.

Fungerende president i Egypt: Marshal Mohamed Hussein Tantawi

Egyptere er ikke fornøyd med vestlig presses dekning av uroen


Er det Mubarak tilhengere, mobben eller er det spontane reaksjoner blandt befolkningen som fører til noe som ligner en lynsjestemning mot vestlig presse?

VG har et oppslag i dag om vestlig presses dekning av uroen.Torsdag strømmet det inn meldinger om at journalister og reportere er banken opp.En svensk journalist er alvorlig skadet.

Generalsekretær Per Edgar Kokkvold i Norsk Presseforbund tror i dagens VG at det er neppe Mubarak regimet som står bak angrepene på pressefolk, og at  de har  lite å tjene på dette.VGs Hanne Skartveit skriver i sin blogg fra i dag 4/2/11 at «regimets raid mot media har virket.»Så legger en dette sammen er det noe som minner om anarki akkurat nå i Kairo.

Utfor flere hoteller i Kairo er det mennesker med kikkerter og ser disse et kamerateam blir det varslet til andre som trenger seg inn på hotellrommene.

Washington Post,BBC og Al Jazeera journalister er banket opp og fått utstyr beslaglagt.

Professor i sosialantropologi Unni Wikan mener  at angrepene delvis er et forsøk fra myndighetene  å hindre rapporter fra opptøyene .Men det grunn til å tro at dette er spontanreaksjoner fra store deler av  befolkningen som reagerer på vestlig presses fremstilling av demonstrasjonene.

Tidspunktet da Hosni  Mubarak trekker seg som president i Egypt,kan komme snart, ser det ut til fra kommentarer i pressen i dag. Da må det skje med en klar plan på hva som skjer videre.I Tunisia sluttet ikke demonstrasjonene for demonstrantende mener at de som sitter i den nye regjeringen står for nære Ben Ali.

På en måte kan jeg forstå Egypterene at de reagerer på mye av det som skrives.Vi nordmenn er naturligvis  ikke  fornøyd om journalister skriver negativt om norsk hvalfangst,selfangst eller lakseoppdrett.Men vi  banker ikke opp utenlanske journalister hver gang de skriver negativt om norsk hvalfangst eller selfangst.Kankje en inviterer pressen til å se  selv.

Det er utvilsomt urolig og ikke minst kaotisk i Egypt nå, skulle strukturen i det egyptiske  samfunnet ikke være intakt vil uroen kunne fortsette selv  om Hosni Mubarak går av.

%d bloggere like this: